Gastschrijver Marleen Muskens - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Hilde & Grietje - WaarBenJij.nu Gastschrijver Marleen Muskens - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Hilde & Grietje - WaarBenJij.nu

Gastschrijver Marleen Muskens

Door: wijzijninbolivia

Blijf op de hoogte en volg Hilde & Grietje

11 Januari 2011 | Bolivia, Potosí

En dan is het mijn beurt om als ´gastschrijver´een stukje op deze site te schrijven. Iets wat ik twee maanden geleden, toen ik zelf alle stukjes actief las, echt niet had verwacht. Maar nu zit ik zelf aan de andere kant van de wereld! En wat is het nu al een bijzondere reis...

Afgelopen vrijdag hebben Hilde en Grietje afscheid van elkaar genomen. Dit gebeurde op de voor hun samen zo typerende manier vol humor en drama om 23.00 uur op een klein stationnetje in Uyuni. Grietje en Wesley op weg naar Argentinië. Wij naar de zoutvlaktes.

Ik had de eerste 1 ½ week met Hilde en Grietje samen niet willen missen. Al was het alleen al om de unieke plekken die we bezocht hebben. Met als hoogtepunt ons bezoek aan Isla del Sol, een eiland midden in het Titicacameer. Het kost even wat moeite, +/- 200 traptreden (bij 4.000 meter hoogte voelt dat alsof je een marathon loopt), maar als je eenmaal boven bent is dat de moeite waard. Ik waande me even Floortje Dessing; een berg beklimmen en de zonsondergang kijken, een uniek restaurantje verscholen in het bos vinden, wakker worden in een hostel en vanuit je bed uitzicht hebben op het meer! En misschien was het ook wel een van de redenen waarom ik hier zo graag heen wilden, om Grietje en Hilde nog even samen te zien. Bijzonder om te zien hoe zij in 3 maanden echt op elkaar ingespeelt zijn, het beste in elkaar boven halen en een totaal eigen humor ontwikkeld hebben! Letterlijk en figuurlijk getekend voor het leven...

Tja, en toen ging voor mij de reis verder met mijn kleine zus! Nou ja, klein? De rollen zijn hier vaak omgedraaid als zij mij in het Spaans mee aan de hand neemt. Ik begin dit stukje met pen te schrijven terwijl we midden in een natuurgebied in een hostel zitten. Nadat je de zoutvlaktes hebt bezocht reis je namelijk nog twee dagen met een jeep midden door de natuur heen. In één dag zie je hier zoveel verschillende dingen. Het ene moment rijdt je tussen de bergen vol cactussen om vervolgens in een woestijnlandschap te belanden. En dan ben ik de laguna´s vol flamingo´s nog vergeten. Dit land en zijn inwoners zijn zo divers en kleurrijk. Ik ga daar de komende week dan nog even volop van genieten en daarna neem ik mijn zussie weer lekker mee terug naar Nederland! Iets waar zij ook zeker steeds meer naar uitkijkt!

Heel veel liefs Marleen!

Slechts een paar tips als je ooit deze kant op wil reizen. En dan zul je waarschijnlijk een van de mooiste reizen ooit beleven;

- Leer spaans
- Koop de Lonely Planet
- Zorg dat je ten alle tijden een wc rol bij je hebt
- En op zijn minst één stok speelkaarten (mijn vriendinnen geloven dit nooit!).
- En heb geduld, heel veel geduld...

  • 11 Januari 2011 - 22:07

    Willemien:

    Wauw .... mooi geschreven Marleen.
    Nog veel plezier samen.

  • 12 Januari 2011 - 06:26

    Joris & Mama:

    Ha Zusters! Mama en ik zitten nu jullie berichtje te lezen, ik in mijn onderbroek en mama in haar badjas. Snel even voor het werk, zodat we weten hoe het jullie vergaat aan de andere kant van de wereld. Nu komt die papa ook binnen lopen, helaas heeft die wel zijn kleren aan. Tot volgende week, ik zal vandaag of morgen ook nog even mailen. XX Joris, Mama en Papa

  • 12 Januari 2011 - 09:47

    Angelique:

    Ha lieve avontuurlijke Mussen,

    Heerlijk om je verslag te lezen Marleen en wat maken jullie toch een bijzondere reis. Wauw, wat een mooie foto van jullie 2 op de zoutvlakte en wat een geweldig mooie kleurrijke doek! De tip om altijd een toiletrol mee te nemen is echt goud waard. Ik heb uit nood ook weleens de klus moeten klaren met bladeren..... En nu maar lekker verder genieten. Liefs, Angelica Conecho :)

  • 12 Januari 2011 - 14:25

    Sjan:

    Wat bijzonder om mee te maken allemaal, en wat een gezellige foto's !
    Nog veel plezier daar, geniet er maar lekker van.

    groeten Sjan

  • 12 Januari 2011 - 15:29

    Diny:

    Die foto's! Wat geeft dat mooi weer hoe het met jullie daar is. Wat een plaatjes!!! Ik kan niet wachten om jullie weer te zien. Wat een unieke ervaringen en wat leuk Marleen dat jij het ook zo naar je zin hebt. Super.
    Dikke knuffel en tot gauw.
    Diny

  • 13 Januari 2011 - 09:11

    Tamaarr:

    Wat een leuk verhaal en nice pics!!
    Goed om te lezen, met mijn kleren aan achter de p.c. op het werk (wordt dit een nieuw item Joris, ;-) ), dat het allemaal zo goed gaat.

    Geniet er nog even van!

    xx


  • 13 Januari 2011 - 09:42

    Broos:

    Wat een verhaal ,en wat een foto's!!!
    Ik denk dat het tijd wordt dat Onze Hans en ik ook eens een weekendje naar Bolivia gaan. Geniet samen nog van de dagen daar.

  • 13 Januari 2011 - 15:01

    Grietje:

    hee maatjes!

    Goed geschreven marleen! "ik waande me floortje dessing". Jij bent bij deze uitgenodigd voor het schrijven van ons boek, vraag hilde maar over de verdere info.
    Maar leuk en ook gek om jullie verhaal te lezen. Het zit er al bijna op voor jullie damn!
    bytheway, ik ga vandaag ook een stukje schrijven!

    abrozos y besos!

    margarita!

  • 13 Januari 2011 - 19:26

    Macho M:

    Ra ra ...wie is dit. Lijkt me erg maf om in deze gewijzigde samenstelling rond te gaan trekken. Voor jou/jullie zit het er bijna op. Pak elke seconde. Als je hier weer zit is het allemaal te snel weer doodnormaal.

    groet. M

  • 13 Januari 2011 - 20:08

    Depapavdtweemeskes:

    Het heeft even geduurd maar hier ben ik weer, geniet als elk ander achter de pc van jullie belevenissen!!
    Wissel wekelijks de achtergrond van ons buroblad met een leuke foto van jullie.Maar kijk nu ook ontzettend uit naar volgende week donderdag als jullie weer letterlijk/figuurlijk met 2 benen in Brussel op de grond staan.
    En ik wens de geweldige reisgenote van Hilde, Grietje nog een heerlijk vervolg samen met Wesley

  • 17 Januari 2011 - 07:30

    Maartje:

    He lieve mussen, wat een leuke verhalen weer. Het is puur toeval dat ik even hier kijk en het verhaal van Marleen lees, zeker leuk. Ik wens jullie veel succes met jullie terugreis. Dikke kus Maart

  • 18 Januari 2011 - 08:54

    Alice:

    Hey Musjes!
    Heerlijk om te lezen en de foto's te zien hoe goed het gaat! Geniet er nog van samen en voor je weet ben je weer thuis!!
    Gr. Alice

  • 18 Januari 2011 - 09:04

    Joost En Ineke:

    Heej zussen,

    Weer super om te lezen hoe het met jullie gaat !!!
    En dan die prachtige foto`s.....
    Geniet nog van alles wat op jullie pad komt !!
    Groetjes, Joost en Ineke en de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Potosí

Hilde & Grietje in Cochabamba

Recente Reisverslagen:

28 December 2012

Margaritha & Hilda gaan weer op avontuur!

23 Februari 2011

Bijna thuis...

09 Februari 2011

vele avonturen in verschillende landen

29 Januari 2011

Buenos Aires

18 Januari 2011

Lieve Grietje!
Hilde & Grietje

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1162
Totaal aantal bezoekers 67763

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Hilde & Grietje in Cochabamba

Landen bezocht: